VoIP hard- en software

VoIP: dé alles-in-1 oplossing

Onze 3CX en Managed Voice oplossingen zijn te gebruiken in combinatie met de meeste populaire bureautoestellen (zoals bijvoorbeeld Yealink, SNOM of Gigaset) en randapparatuur, maar biedt ook een volledig pakket aan extra software en APPS, die niet beschikbaar zijn op een hardphone. Een VoIP telefooncentrale vereist wel het gebruik van VoIP-telefoons, die gebruik maken van de standaard SIP.

Wat is SIP?

SIP (Session Initiation Protocol) is een signaalprotocol waarmee een “sessie” oftewel connectie tussen 2 of meer deelnemers tot stand wordt gebracht. De sessie wordt aangepast en uiteindelijk wordt de sessie beëindigd. 

SIP wordt voornamelijk gebruikt in de wereld van internettelefonie. Omdat SIP een open standaard is, is het protocol enorm populair in de telefoniemarkt; fabrikanten van SIP-telefoons hebben in deze sector een enorme groei gezien.

Simpel gezegd is een SIP-telefoon een telefoon die gebruikmaakt van de open standaard “SIP” om te bellen. Uw stem wordt via een IP-netwerk geleid met behulp van een andere open standaard, “RTP” genaamd. Omdat deze protocollen onder de algemene term “VoIP” vallen (Voice over Internet Protocol), worden deze telefoons ook wel VoIP-telefoons genoemd. SIP-telefoons kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

  • Hardphones
  • Softphones

VoIP bureautoestel

Een SIP hardphone ziet eruit en werkt als een gewoon bureautoestel, zoals je uit het verleden gewend bent. De hardware bestaat echter uit netwerkonderdelen, onderdelen die geschikt zijn om aan te sluiten op een datanetwerk. Het toestel wordt met gewone ethernetkabels of WiFi met een IP-netwerk en daarmee internet verbonden. 

Er zijn ook draadloze toestellen beschikbaar, die gebruikmaken van een technologie die “DECT” wordt genoemd; deze telefoons communiceren met een basisstation via het DECT-protocol en het basisstation communiceert met een IP-telefooncentrale via SIP oftewel op basis van VoIP.

Softphones

Een softphone is een softwareprogramma dat telefoonfunctionaliteit biedt. Net als een hardphone maakt een softphone gebruik van de open standaard SIP voor het tot stand brengen van een verbinding en het overbrengen van spraak. Apparaten zoals:

  • Desktopcomputers of laptop (Windows, Mac, Linux)
  • Tablets (Android, iOS)
  • Smartphones (Android, iOS)

Alle computers of smart apparaten met een microfoon en luidsprekers (of een headset) kunnen dienen als softphone. De enige voorwaarde is dat er een IP-verbinding (internet) is waarover je contact maakt met onze Cloud telefooncentrale.

Met een softphone heb je dus geen fysieke telefoon nodig, benut je je bestaande hardware, maar een nog belangrijker voordeel is het feit dat je belt via software, waarin ook meer functionaliteit beschikbaar is. 

SIP Randapparatuur

Ook randapparatuur zoals deurtelefoon, fax- of alarm gateways, videoconferencing oplossingen, intercom, netwerk apparatuur, zorgoplossingen, toegangscontrole, externe bellen en zo voort zijn op basis van SIP beschikbaar voor onze VoIP omgevingen.

Als je vragen hebt of je bestaande hardware kan werken met onze VoIP oplossingen, neem dan contact op via sales@nucall.nl of bel 088 – 050 1111 en vraag naar Paul van de Pol, Annemarie de Vaal of Hans van Dijk. We helpen je graag verder.

STEL JE VRAAG

Paul van de Pol – Sales Manager